Øst-Tyskland del 2

DDR i praksis

Økonomi under kontroll


DDR ble bygget på planøkonomi. Staten bestemte hva som skulle produseres, hvor mye og til hvilken pris. Fabrikker og jordbruk ble styrt gjennom femårsplaner, og målet var å skape et rettferdig samfunn der alle hadde jobb, bolig og mat. Systemet fungerte i starten. Fabrikker ble bygget, kvinner kom ut i arbeidslivet og mange fikk for første gang leilighet med innlagt varme og bad. Men etter hvert oppsto et problem: produksjonen fulgte ikke behovene til folk. Det ble produsert nok stål og kull, men ikke nok klær, frukt, biler og varer folk ønsket i hverdagen.

Lange køer ble en del av livet. Butikkene hadde tomme hyller, og varer som kaffe, bananer, nylonstrømper og vestlige produkter var sjeldne. Folk lærte å stå i kø, bytte varer seg imellom og skaffe ting gjennom kontakter. De statlige fabrikkene var ofte utdaterte og lite effektive. Kvaliteten var lav, og det som ble produsert, var vanskelig å eksportere til Vesten. Likevel holdt staten fast på systemet. Offisielt var det ingen arbeidsledighet, men folk ble i stedet satt til jobber som ikke trengtes, for i DDR skulle alle ha arbeid, uansett.




Industri før mennesker


DDR valgte å bygge samfunnet ovenfra og ned. Tungindustri ble viktigere enn hverdagen til folk. Kull, stål, kjemikalier og maskiner ble prioritert foran klær, mat og husholdningsvarer. Resultatet ble høye produksjonstall, men butikker med tomme hyller.

I industribyer som Halle og Leipzig var røyken fra fabrikkpiper en del av hverdagen. Folk gikk fra arbeid med klær som luktet olje eller kullstøv, men kunne likevel komme hjem til butikker uten kaffe eller barneklær. Maskinene på fabrikkene var ofte gamle, og tall ble pyntet på for å vise at planene var oppfylt. Femårsplanene bestemte hva som skulle lages, og det gjaldt å nå målene, ikke å produsere det folk trengte.

Når målene nærmet seg, ble folk kalt inn til ekstra skift, maskindeler flyttet mellom fabrikker og rapporter justert for å se bedre ut. Det ble produsert nok tonn med stål, men svært få støvsugere eller sko. For vanlige folk var dette normalen. De sto i kø, byttet varer seg imellom og spøkte om at staten lot som den betalte, og arbeiderne lot som de jobbet.




Arbeiderklassen


Myndighetene kalte DDR “arbeider- og bondestaten”, og arbeiderklassen ble løftet fram som landets stolthet. Plakater, skolebøker og taler hyllet gruvearbeidere, fabrikkarbeidere og teknikere som helter i sosialismens prosjekt. Alle hadde arbeid, husleien var lav, barnehage og lege var nesten gratis. Dette var tryggheten staten lovet.

Bak fasaden var arbeidslivet likevel tungt og nøye kontrollert. Fabrikker registrerte ikke bare produksjonstall. De fulgte også med på politisk oppmøte, lojalitet og hva folk sa i lunsjpausen. De som holdt seg unna 1. mai-tog eller snakket kritisk om partiet, kunne få advarsler eller notater i personalmappen. Å være lojal var like viktig som å gjøre jobben sin.




Arbeidets helter og prisen de betalte


I DDR ble enkelte arbeidere utpekt som Helden der Arbeit når de slo produksjonsrekorder. De fikk medaljer, leiligheter og ble vist frem i aviser som forbilder for andre. Det ga stolthet, men også stort press. Mange følte at de måtte jobbe raskere uansett om sikkerheten ble dårligere eller maskinene var gamle.

Det var ikke mulig å si nei. Arbeidsledighet var ikke akseptert, og de som ble tatt for å “ikke ville arbeide”, kunne få bot eller fengsel. Jobbvalg var ikke fritt. Staten bestemte hvor folk skulle jobbe. En ungdom som ønsket å bli mekaniker, kunne ende i kullgruve fordi planen krevde det.

Misnøyen vokste allerede i slutten av 1940-tallet. Arbeidskravene økte, mens matrasjonene ble mindre. Folk sto opp før fem, reiste i mørket, arbeidet lange dager og kom hjem til kalde leiligheter og tomme butikker. Til slutt kokte frustrasjonen over og ble til opprøret 17. juni 1953.


🚆 En vanlig morgen i DDR

Det er fortsatt mørkt når klokken viser 04.45 i Eisenhüttenstadt. I en liten blokk-leilighet står far opp uten å vekke barna. Kaffen er laget av erstatningspulver, brødskiven har margarin og kanskje litt ost hvis butikken hadde det dagen før.

På stasjonen står arbeidere tett sammen. Noen sovner stående, andre holder hendene rundt en kopp med te. Fabrikkfløyta lyder og alle skynder seg inn portene. Den som kommer for sent, får beskjed i personalmappen.

Inne på fabrikken er lyden høy. Maskiner dundrer, metall slår mot metall og lukten av olje og støv fyller lufta. Midt på dagen blir det servert varm lunsj i kantinen, ofte poteter og litt pølse. På veggen henger et slagord om at planen må oppfylles for sosialismens fremtid.

Når arbeidsdagen er over, går mange på brigade-møte. Der snakker de om jobben, men også om politikk. Noen deltar aktivt, andre sitter stille. Så går alle hjem, legger seg og står opp igjen før soloppgang.





Varemangel og svartebørs


Selv om staten lovet trygg jobb og industriell vekst, manglet folk det mest grunnleggende. Butikkhyller var halvtomme. Kaffe, kjøtt, strømpebukser, såpe og verktøy var ikke sikkert å finne. Dette var ikke bare rett etter krigen, men noe som preget DDR gjennom mange år.

Rasjoneringskort var vanlig i de første etterkrigsårene. Folk fikk faste mengder sukker, mel, fett og brensel. Selv etter at kortene ble borte, fortsatte mangelen. Planøkonomien prioriterte fabrikker og eksport, ikke hverdagsvarer. Derfor sto folk i kø lenge og ofte uten å vite om det kom noe.




Mangelen som formet hverdagen


Når butikkene ikke hadde det folk trengte, fant de sine egne løsninger. Noen varer ble lagt til side bak disken for venner og faste kunder, kjent som Bückware. Hadde du kontakt med butikksjefen eller visste når lastebilen kom, kunne du være heldig. Hvis ikke, sto du i kø og håpet.

Folk byttet også varer og tjenester seg imellom. En håndverker kunne fikse en vask i bytte mot kaffe. En butikkansatt kunne holde av barnesko hvis hun fikk litt pølse fra en bonde. Gamle klær ble lappet, knapper og papirposer ble spart fordi ingenting måtte kastes.

Kaffe ble et symbol på mangel. Når importen sviktet, solgte staten erstatningskaffe laget av korn og erter. Den smakte bittert. Derfor ble ekte kaffe fra Vest-Tyskland, sendt i Westpakete, noe av det mest dyrebare man kunne få. I pakkene lå det ofte sjokolade, nylonstrømper og tyggegummi.

Mangel betydde ikke kaos. Det ble en del av hverdagen. Man stilte seg i kø, ventet, byttet, reparerte og skaffet det man kunne. Samtidig vokste spørsmålet mange tenkte, men sjelden sa høyt: Hvorfor mangler vi det de har i vest?



☕ En morgen i kø er et helt vanlig DDR
Klokka var seks om morgenen da Anna og moren hennes stilte seg i kø utenfor butikken i nabolaget. Noen hadde hvisket at det kanskje kom kaffe og appelsiner denne dagen. Det var fortsatt mørkt. Folk hadde med seg krakker, ulltepper og termos med erstatningskaffe.

Etter to timer gikk døren opp. Lukten av brød og fuktig tøy fulgte trekken ut. En butikkdame kikket over folkemengden og sa rolig: “Vi har tjue pakker kaffe. Resten får appelsiner hvis de rekker til alle.”

Anna fikk appelsin. Moren ristet på hodet, men smilte likevel. For i veska lå det hun egentlig var mest redd for skulle ta slutt, nemlig de veldig verdifulle grønne rasjoneringsmerkene.



📦 Westpaket var en lukt av vesten
Når postbudet kom med en brun pappeske fra Vest-Tyskland, ble alt stille i trappeoppgangen. En slik pakke kunne inneholde filterkaffe, sjokolade, nylonstrømper eller tannkrem med mintsmak. Ting man nesten aldri fikk kjøpt i øst.

Familien samlet seg rundt kjøkkenbordet da pakken ble åpnet. Lukten av kaffe blandet seg med støv og vedovn. Sjokoladen ble delt i så tynne biter som mulig. Papiret ble brettet forsiktig sammen, og noen sparte til og med aluminiumsfolien for å bruke den om igjen.

Men pakkene skapte også noe annet, nemlig misunnelse. Noen naboer fikk ofte. Andre aldri. Det hendte at noen rapporterte til Stasi om «for nære bånd til vesten». Glede og uro i samme eske.





Jordreformen i DDR



Fra jorddeling til statlig styring


Etter krigen bestod landsbygda i DDR av små gårder, ødelagte jorder og mangel på arbeidskraft. Sovjetiske myndigheter og SED innførte en omfattende jordreform. Store gods ble delt opp, og jorden ble gitt til landarbeidere, småbønder og familier som aldri hadde eid egen jord. Mange opplevde dette som rettferdig og etterlengtet, men reformen handlet også om politikk. Målet var å bryte makten til adel og storbønder og gjøre landsbygda lojal mot den nye sosialistiske staten.

Noen år senere endret staten retning. Jord skulle ikke bare fordeles, men også styres. Bønder måtte nå levere korn, melk og kjøtt til faste priser, bestemt av myndighetene. Produksjonsmål kom fra departementer i Berlin, og hva som tidligere var familiejord, ble nå en del av et planlagt statlig system.




Inn i kollektivbrukene (LPG)


Tidlig på 1950-tallet begynte staten å samle jord i kollektivbruk, kalt LPG – Landwirtschaftliche Produktionsgenossenschaften. Bønder ble først oppmuntret til å bli med, senere møtt med press. Jord, maskiner og dyr ble gjort om til felles eiendom, og arbeidet skulle følge planene fra myndighetene. På papiret var det frivillig samarbeid, men mange opplevde det som tvang. De som sa nei, risikerte høyere skatt, tap av jord eller å bli stemplet som «rik bonde», noe som gjorde dem politisk mistenkte.

Overgangen endret hverdagen. De som tidligere bestemte over egen gård, måtte nå følge kvoter, leveringskrav og møter i kollektivledelsen. Maskiner ble flyttet mellom gårder etter plan, og familietradisjoner ble byttet ut med skjemaer, rapporter og kontroll. Noen steder ble kollektivbrukene effektive, andre steder ble det rot, lav motivasjon og dårlig avling.




Utflytting og en stille protest


Mange protesterte uten å rope. De pakket sammen og dro. Mellom 1949 og 1961 flyktet over 200 000 bønder og landarbeidere til Vest-Tyskland. Noen tok med familie, andre lot fjøs, dyr og hjem stå igjen. Motstanden handlet ofte ikke om politikk, men om følelsen av å miste frihet og retten til å bestemme over eget arbeid. Flere unge valgte også industrien og bylivet fremfor livet som kollektivbonde.

Resultatet var landsbyer med tomme gårder og mangel på arbeidskraft. Likevel erklærte staten i 1960 at sosialismen på landsbygda var fullført. Nesten all jord var samlet i kollektivbruk. Men avlingene ble ikke så høye som planlagt, forsyningen var ustabil, og mange bønder følte liten tilknytning til jorden de tidligere hadde eid. DDR hadde fått et sosialistisk landbruk, men ikke nødvendigvis et bedre landbruk.




Hverdagsliv



Klær, køer og kreativitet


Klær fantes i butikkene, men utvalget var lite og ganske likt over hele landet. De fleste gikk med det samme snittet på bukser, jakker og kjoler fordi klær ble produsert i store serier av statlige tekstilfabrikker. Vestlige merker som Levis og Wrangler var nesten umulige å få tak i. Hadde du slekt i Vest-Tyskland, kunne det dukke opp et par jeans i en Westpaket – og da ble de brukt, lappet og sydd om helt til de ikke hang sammen lenger.

Mange lagde selv. Mødre og bestemødre sydde barneklær, strikket gensere og satte nye armer på gamle jakker. Stoffbutikker solgte ullstoff, glidelåser, strikk og ferdigmønster. Det handlet ikke om mote, men om å ha klær som var hele og varme. Skuffer og loft ble fylt med ekstra stoffbiter, knapper og snorer fordi man aldri visste når det kom inn noe nytt i butikkene.

Skobutikkene var like uforutsigbare. Vintersko kunne være utsolgt i oktober, mens sommersandaler sto i hyllene midt på vinteren. Da kjøpte folk når de kunne, ikke når de trengte. Mange hadde derfor et lager hjemme med sko i feil størrelse til barna, ullgensere til neste år og strømpebukser kjøpt fordi de plutselig fantes.

Det samme gjaldt for vanlige varer som såpe, undertøy eller sytilbehør. Når noen hvisket at en butikk hadde fått inn strømpebukser, spredte budskapet seg raskt. Køene ble en del av hverdagen. Noen tok med bok, termos og krakk for å vente komfortabelt. Andre ga opp og gikk tomhendt hjem igjen.

Mangel ga også rom for oppfinnsomhet. Klær ble farget om, gamle kåper ble gjort om til barnejakker, og populære moteblader ble sendt mellom venninner for inspirasjon. Ubrukt emballasje, papirposer og silkebånd ble brettet, spart og brukt på nytt. Ingenting ble kastet hvis det kunne repareres.




Matbordet hjemme


Ingen sultet i DDR, men maten var ofte enkel, forutsigbar og basert på det som fantes i butikkene eller i kjelleren hjemme. Brød, poteter, melk og pølser var vanlig å ha på bordet. Mye annet kom og gikk. Én uke kunne det være ferskt kjøtt, uken etter var det ingenting. Frukt som appelsiner og bananer kom som regel bare til jul, og da ble de lagt i vinduskarmen for å modnes langsomt.

Maten ble laget fra bunnen. Ferdigprodukter var sjeldne. Supper med poteter og pølse, soljanka, kjøttkaker i lys saus eller grillet kylling kalt broiler var hverdagsretter. På bordet stod gjerne Spreewaldgurken, en syltet agurk fra områdene sør for Berlin som alle kjente smaken av.

For mange familier var spiskammeret viktigere enn butikken. Om høsten ble glass fylt med sylta agurker, plommer, rødbeter og epler. Kjellere luktet av kål, eplekasser og hermetikk. Hadde du en liten kolonihage, en Schrebergarten, betydde det ekstra poteter, gulrøtter, frukt eller kanskje et egg fra en tante på landet. Folk delte, byttet og hjalp hverandre.

Kaffe ble et symbol på hverdagen. Når DDR ikke hadde råd til kaffebønner, kom Mischkaffee – laget av korn, sikori og erter. Den luktet brent og smakte bittert, men var det eneste som fantes. Når ekte kaffe kom i butikkene, sto folk i kø før døren åpnet. En pakke kunne være en gave, et byttemiddel eller noe man sparte til helgen.

Radioen sto ofte på kjøkkenet. Der hørte man nyheter, værmelding og musikk mens potetene kokte. Kjøkkenet var hjemmets sentrum. Her ble gulrotskiver kuttet til suppa, barnelekser gjort og naboen invitert inn for et glass saft eller et lite glass selvbrygget snaps.




Livet mellom trygghet og begrensning


Livet i DDR var forutsigbart. Arbeidsdagen startet tidlig, barna gikk på skole med faste rutiner og lørdagen var ofte halv arbeidsdag. Søndag var stille. Butikkene var stengt og gatene tomme. Mange dro til familie, ordnet i hagen eller gikk tur i skogkanten. Kolonihagene, de små Schrebergarten, ga et pusterom fra blokkene. Her kunne man dyrke poteter og epler, grille, lappe klær og snakke litt friere.

For mange føltes dette trygt. Alle hadde jobb, husleien var lav, lege og tannlege kostet lite eller ingenting. Barnehageplass var en selvfølge. Men tryggheten hadde en ramme. Staten bestemte priser, lønn og hva som ble produsert. Avisene skrev bare det myndighetene godkjente. De fleste snakket fritt med venner og familie, men senket stemmen når temaene ble sensitive.

Det var en stilltiende avtale i hverdagen. Man gjorde jobben sin, stilte opp på møter, deltok i 1. mai-toget og fikk til gjengjeld sikkerhet og fellesskap. De fleste aksepterte dette. Noen fordi de trodde på systemet, andre fordi de ville ha ro i livet. Først når butikkene manglet mat, når planene ikke ble oppfylt eller ryktene om vestlige forhold ble for sterke, begynte folk å stille spørsmål.

Livet var derfor en balanse mellom stabilitet og savn. En trygg ramme, men også en følelse av at verden utenfor gikk videre. Noen trivdes med roen. Andre kjente på stillheten.




Skole og Hjem



Skolehverdagen og staten


Skolen var en tydelig del av staten. Alle barn begynte på Polytechnische Oberschule, den samme tiårige grunnskolen over hele DDR. Klasserommene var rene, pultene stod på rekke, og alt hadde sin plass. Mange skoler var bygget i Plattenbau-stil, med betongvegger, store vinduer og en gymsal som luktet treverk og linoleum.

Undervisningen var grundig, særlig i matematikk, språk og naturfag. Men i historie og samfunnslære var fortellingen alltid den samme. DDR ble fremstilt som fredelig, rettferdig og bygget av arbeidere og bønder. Kapitalismen ble omtalt som egoistisk. Sovjetunionen ble framstilt som den viktigste vennen og beskytteren.

Allerede som små barn ble elevene dratt inn i fellesskapet. I de første klassene kunne man bli med i Junge Pioniere og bære blått skjerf og pin på skjorta. Senere kom Thälmann-pionerene med rødt skjerf og flere seremonier. Skoleplasser ble pyntet med flagg på nasjonaldager, og appeller startet ofte med ropet «Seid bereit!» – «Immer bereit!».

Fra ungdomsskolen ble de fleste medlemmer av FDJ, Freie Deutsche Jugend. Der var det møter, idrettsdager, leirer og dugnader. Medlemskap var offisielt frivillig, men uten det ble det vanskeligere å få studieplass, lærlingplass eller anbefalinger videre i systemet.

Skolehverdagen var derfor både trygg og kontrollert. Det var gratis skole, gratis bøker og ordnede forhold. Samtidig visste barna at noen ting ikke skulle sies høyt. Foreldre kunne si: «Dette snakker vi bare om hjemme». For selv om barndommen var forutsigbar, var den aldri helt fri.




Ungdomstiden med lojalitet og frihet


Ungdomslivet i DDR bestod av to virkeligheter. Den ene var synlig og ønsket av staten. Blå og røde skjerf i skolegården, flaggparader, møter i FDJ og forventninger om å være et forbilde for sosialismen. Den andre begynte når skoledagen var slutt. Da handlet livet om venner, musikk, mopeder, forelskelser og alt som ikke stod i skolebøkene.

Musikk ble en egen verden. Mange ungdommer lå stille i mørket og skrudde varsomt på radioen for å høre RIAS eller vesttysk radio med Beatles, Rolling Stones og nyheter de aldri fikk på DDR-TV. Offisielt var det ikke lov, men så lenge volumet var lavt og man ikke snakket om det på skolen, lot myndighetene det passere.

Frihet kunne også være en moped. Simson-modellene og særlig Schwalbe ble symbol på bevegelse og ungdomstid. Vennskap ble knyttet på grusveier, bak boligblokker og rundt små bålplasser i utkanten av byen. Jentene sydde klær etter vestlig mote hvis de fikk tak i stoff, og jeans fra slektninger i vest ble brukt helt til de ble tynne som papir.

Men systemet fulgte med. Skulle man studere videre, telte ikke bare karakterer. Foreldrenes yrke, politiske holdninger og om du møtte på møter i FDJ ble skrevet ned i vurderinger som fulgte deg til videregående og universitet. Barn av arbeidere og bønder ble støttet. Barn av prester, håndverkere eller politisk «usikre» familier kunne møte stengte dører.

Ungdomstiden var derfor både lojalitet og små øyeblikk av frihet. Et liv i skole og organisasjoner på dagtid, og et annet liv om kvelden med radio, gitarspill, mopeder og drømmer som gikk lenger enn muren.




Familie og fritid


Familielivet fulgte en fast rytme. Arbeid, skole, middag, plikter og så litt tid til seg selv. De fleste jobbet seks dager i uken fram til slutten av 1960-tallet, og mange fortsatte med kort arbeidslørdag lenge etterpå. Kvinner var i full jobb, men tok fortsatt det meste hjemme. Derfor hadde nesten alle barn barnehage, skolefritidsordning og varm mat i kantina. Det handlet både om likestilling og om økonomi, for staten trengte alle i arbeid.

Ettermiddagene var en blanding av henting av barn, kø i butikk, husarbeid og matlaging. Butikker kunne være tomme for kaffe, såpe eller kjøtt, og derfor ble mye planlagt ut fra hva som var tilgjengelig. Likevel fantes det små øyeblikk av ro. Middag rundt bordet. Barne-TV med Sandmännchen klokken sju. Et stille øyeblikk med radio på lavt volum og lukten av vedovn eller kullfyring.

Mange familier hadde en Schrebergarten, en liten parsellhage utenfor byen. Her vokste epler, kål og ringblomster side om side. Hyttevegger med plastduk på bordet, en enkel grill og plaststoler ble et fristed. Her kunne man puste litt friere, drikke kaffe, se barna leke og slippe murvegger og fabrikkstøy for en stund.

Søndager var stille. Butikker var stengt. Folk syklet til slektninger, gikk tur i skogen eller satt hjemme med kaffe og hjemmebakt kake. Noen pusset sko til neste uke. Andre reparerte klær eller sykkel. Livet var enkelt, men strukturert. Mange husker varme, trygghet og fellesskap. Men også at ting ofte var bestemt på forhånd. Staten bestemte lønn, arbeid, bolig og hva som fantes i butikkene. Det ga stabilitet, men lite valgfrihet.




Kultur hjemme og ute


Kultur i DDR var en blanding av statlig kontroll og hverdagslige små rom for frihet. Kinoene viste filmer fra DEFA-studioene – komedier, barnefilmer og historier om arbeiderhelter eller antifascistisk motstand. Vestlige filmer kom sjelden, og hvis de gjorde det, var de klippet eller tekstet slik staten ønsket. Likevel var kinosalen et varmt sted å sitte sammen, spise sjokoladepapir som raslet og kjenne lukten av støv og fløyel i stolrekkene.

TV og radio var todelt. Offisielt så man Aktuelle Kamera på DDR-TV og hørte nyheter fra Berliner Rundfunk. Men når kvelden kom og gardinene ble trukket for, vred mange antennen mot vest. ARD, ZDF eller RIAS ga et glimt av en annen virkelighet. Popmusikk, reklame og nyheter som aldri ble lest opp i øst. I områder hvor signalene fra vest ikke rakk fram, kalte folk det «Tal der Ahnungslosen», dalen der man ikke visste.

Hjemme i stuene var kulturen mer privat. Platespillere spilte østtysk rock som Puhdys og Karat. Noen hadde kassettopptak med Beatles eller Rolling Stones sendt fra slekt i vest. Bøkene i bokhyllen var ofte klassikere fra Reclam-forlaget – Goethe, Brecht, Heine – men også østtyske forfattere som Christa Wolf og Anna Seghers. Barna leste Märchen, lyttet til hørespill på vinyl og sovnet til lyden av Sandmännchen.

Kultur var også teater, bokkafé, kirkekonsert og små scener i kulturhus, VEB-fabrikker og landsbyklubber. Mange steder var det amatørteater, korps og dansegrupper. Korøving torsdagskveld, ballett på samfunnshuset eller fiolintimer på musikkskolen. Alt organisert, alt innenfor rammene – men likevel ekte fellesskap.

Sommer betydde konserter i parker, folkefester og festivaler ved Østersjøen. Folk satt i sanden eller i strandkurver, spiste smørbrød med pølse og så lokale band spille mens solen gikk ned i havet. Enkel kultur, men full av liv.



Sport i DDR



Sport, stolthet og system


Sport var mer enn fritid i DDR, det var politikk, propaganda og nasjonal stolthet. Staten brukte idretten som et utstillingsvindu for sosialismen. Når DDR tok medaljer, viste det ifølge myndighetene at systemet fungerte bedre enn kapitalismen i vest. Derfor fikk idretten ressurser som få andre områder i landet kunne drømme om.

Idrettstalenter ble oppdaget tidlig. Lærere og trenere fulgte nøye med i gymtimene. Dersom noen løp raskere enn andre eller hoppet lengre, ble foreldrene kontaktet. Barna kunne få plass på Kinder- und Jugendsportschulen, eliteskoler der skole og trening gikk hånd i hånd. De beste ble sendt videre til statlige toppidrettssentre. Her fikk de leilighet, lønn, bedre mat og medisinsk oppfølging, men det var også strenge regler, kontroll og forventning om topp resultater.

Fra 1968 deltok DDR med eget OL-lag. Bare åtte år senere, i Montréal 1976, sjokkerte de verden som et lite land med 16 millioner innbyggere tok nest flest medaljer i verden, bare slått av Sovjetunionen. Kunstløpsstjernen Katarina Witt, maratonløper Waldemar Cierpinski og svømmer Kornelia Ender ble nasjonale helter, som også ble kjent på plakater, frimerker og TV-sendinger.



Fra virkeligheten
Marita Koch og verdensrekorden
Sprinteren Marita Koch satte verdensrekord på 400 meter med tiden 47,60 i 1985. Det er en rekord som fortsatt står. Hun vant OL-gull i Moskva i 1980 og ble hyllet som DDRs raskeste kvinne. Etter 1990 ble det offentlig kjent at hennes trener, Manfred Ewald, var del av dopingprogrammet Staatsplanthema 14.25. Koch har alltid nektet for å ha brukt ulovlige midler med vilje. Likevel finnes det medisinske journaler som viser at hun mottok “blå piller”, trolig Oral-Turinabol (anabole steroider). Rekorden hennes står fortsatt og er en av friidrettens mest omdiskuterte.
Det har aldri kommet en offisiell dom mot Koch, og så lenge rekorden står, er det ingen som med sikkerhet kan bevise juks og det gjør ikke vi heller.





Doping og kontroll


Bak glansen lå et system som krevde resultater uansett pris. På 1970-tallet startet myndighetene det hemmelige programmet Staatsplanthema 14.25. Leger, trenere og Stasi samarbeidet om å teste ut prestasjonsfremmende medisiner. Mange utøvere fikk piller og sprøyter uten å vite hva de inneholdt som ofte ble kalt “vitaminer”.

Særlig kvinnelige svømmere og friidrettsutøvere ble utsatt for anabole steroider. De fikk bredere skuldre, mørkere stemme og hormonforstyrrelser. Noen vant OL-gull. Andre fikk problemer med hjerte, lever eller fertilitet senere i livet.

Likevel snakket ingen om det offentlig. I DDR var idrettsledere helter, og ikke forbrytere. Og utøvere som stilte spørsmål, risikerte å miste skoleplass, jobb eller reisemuligheter.



Fra virkeligheten – Dynamo Berlin og Stasi
Fotballklubben BFC Dynamo Berlin vant ti seriemesterskap på rad mellom 1979 og 1988. Klubben hadde sterke bånd til Stasi, og lederen for sikkerhetstjenesten, Erich Mielke, var klubbens beskytter. Mange spillere og supportere mente at dommere ble utsatt for press, og at enkelte kamper var avgjort før de startet. I andre byer ble det ropt «Stasi-klubb!». Samtidig fikk flere Dynamo-spillere privilegier som bolig, bil eller bedre lønn, noe få andre hadde tilgang til. Likevel forble 1. FC Union Berlin den populære motpolen. Den ble kjent som klubben som taper ærlig.





Fra virkeligheten – Rica Reinisch, gull og helseproblemer
Hun var bare 15. Håret i stram hestehale, DDR-logo på badedrakten og tusenvis av mennesker som ropte navnet hennes i Moskva. Rica Reinisch sto på startblokken under OL i 1980, trakk pusten og svømte raskere enn noen jente noen gang hadde gjort. Tre OL-gull. Tre verdensrekorder. Hele DDR jublet. Avisene kalte henne «socialismens datter».

Og så forsvant hun. Ikke flere løp. Ikke flere medaljer. Først etter murens fall fortalte hun hva som hadde skjedd.

Hver uke hadde legene gitt henne piller og sprøyter. De sa det var vitaminer. Rica stolte på dem for hun var bare et barn. Men det var ikke vitaminer. Det var anabole steroider, en del av DDRs hemmelige dopingprogram. Etter OL begynte kroppen å si stopp. Hun fikk betennelser i ledd, hormonsvikt, konstant smerte. Senere, da hun ble voksen, fikk hun problemer med å få barn.

Rica sa det slik
«Jeg sto på seierspallen med gullmedalje rundt halsen. Alle var stolte. Men jeg var bare et barn. Kroppen min tilhørte staten.»





Idrett for fellesskap


Ikke all idrett i DDR handlet om medaljer, doping eller politikk. For de fleste var sport rett og slett noe man gjorde etter jobb eller skole for å være sammen, få frisk luft eller bare glemme alt annet for en liten stund.

På nesten hver fabrikk, skole eller bydel fantes det et Betriebssportgemeinschaft som var navnet for et bedriftsidrettslag. Her møttes arbeidere, lærlinger, lærere og skoleelever for å spille fotball, håndball, turne eller gå på ski. Trenerne var ofte fabrikkarbeidere som tok på seg rollen frivillig, uten lønn. Ballene var slitt, hallene kalde om vinteren, og garderobene hadde ofte én dusj som alle delte men det gjorde ingenting.

Det var her mange barn fikk sitt første par fotballsko, sin første tur til en konkurranse i nabobyen eller den første følelsen av å være med på et lag. Ingen nasjonalsanger. Ingen kameraer. Bare svette, latter og lukten av lim, treverk og gammel håndballharpiks.

Sport kunne være kontroll fra staten men også et pusterom. Et sted der man kunne rope, tape, vinne og le sammen, uten at noen skrev det ned i en rapport.



Fra virkeligheten – håndballaget ved Zeiss-fabrikken i Jena
Ved Carl Zeiss-fabrikken i Jena jobbet de med optikk på dagtid med linser, kameraer, mikroskoper. Men når fløyta gikk og arbeidsdagen var over, ble fabrikkgulvet byttet ut med håndballbanen i bedriftsklubben. Laget trente i gymsalen med slitne baller og hjemmesydde drakter fra fabrikkens systue. Ingen fikk lønn for å være trener eller spiller. Likevel møtte de opp hver tirsdag og torsdag.

Noen ganger fikk de lov til å reise til små turneringer i andre DDR-byer. Det var ingen luksus, men for mange var det første gang de dro ut av hjembyen. Barn sto ved sidelinja og heiet. Noen fikk låne sko fra lageret, for sko var dyrt. For dem var sport ikke politikk, det var vennskap, svette og ekte glede.




Religion, kultur og media



Staten og kirken


Kirker, gravplasser og religiøse tradisjoner forsvant ikke med DDRs fødsel. Mange familier døpte barna sine, gikk i kirken til jul og holdt fast ved gamle ritualer. Men staten ønsket at tro skulle være en privat sak, ikke en synlig del av samfunnet.

Myndighetene så religion som noe gammeldags og uforenlig med sosialismen. Kirker fikk lov til å virke, men ble nøye overvåket. Stasi kartla menigheter, prester kunne bli avlyttet og enkelte kirker hadde informanter uten at de visste det. Pastorer som kritiserte staten offentlig, risikerte å miste stilling eller mulighet til å arbeide.

Ungdom ble møtt med krav om lojalitet. Den som valgte kirkelig konfirmasjon, kunne få problemer senere med utdanning eller lærlingplass. Likevel var det mange som holdt fast ved troen. I små landsbykirker ble det tent lys og sunget salmer langt fra partimøter og propagandaplakater.

Kirkerommet ble for noen et fristed. Her kunne man snakke, stille spørsmål og synge sanger som ikke var skrevet av staten. Ikke som en politisk protest, men som et stille klammer om noe eget i en ellers kontrollert hverdag.




Tro og Jugendweihe


For staten var ikke målet å forby tro, men å erstatte den. Da ungdom nærmet seg 14 år, ble de invitert til Jugendweihe – en høytidelig seremoni der de lovet lojalitet til DDR, sosialismen og fellesskapet. De fikk blomster, bokgave og håndtrykk fra en partifunksjonær. Dette ble sett på som inngangen til voksenlivet.

De som valgte kirkelig konfirmasjon i stedet, tok et stille valg som kunne koste dem senere. Det sto ikke skrevet på et papir, men lærere, rektorer og lokale myndigheter kunne notere det. Det kunne bety avslag på videregående skole, lærlingplass eller studieplass. Derfor valgte mange familier begge deler – kirke i hemmelighet og Jugendweihe offentlig.

Likevel forsvant ikke troen. Kirker holdt ungdomsgrupper, kor og speiderarbeid i kjellere med slitte trebord og gitar. Her ble det lest, sunget og snakket om tro, fred og personlig ansvar. Noen kom for troens skyld, andre for fellesskapet og stillheten.

Mot slutten av 1980-tallet ble kirker viktige på en ny måte. Ikke bare som religiøse rom, men som steder der folk kunne møtes uten partiets kontroll. Her ble lys tent, ord sagt høyt og plakater laget før demonstrasjonene i 1989. Jugendweihe ble fortsatt arrangert, men flere stilte spørsmål: lojalitet til staten – eller til seg selv?




Kunst, musikk og sensur


Kunst i DDR var aldri bare kunst. Alt som ble trykt, spilt eller vist, skulle støtte sosialismen – eller i hvert fall ikke utfordre den. Det fantes ingen offentlig bygning med skiltet «sensur», men alle visste at manus, bokutkast, sangtekster og teaterstykker måtte gjennom systemet før publikum fikk se dem.

Den offisielle retningen het «sosialistisk realisme». Malere skulle vise arbeidere i morgensol ved fabrikkporten. Forfattere skulle skrive om fellesskap, motstand mot fascisme og håpet om en bedre verden. Kunst kunne være kritisk, men bare hvis kritikken handlet om enkeltmennesker – aldri om systemet.

Likevel fantes det kunstnere som balanserte på grensen. Christa Wolf skrev romaner om tvil og ansvar. Dramatikere som Heiner Müller tok opp temaer som skyld, makt og stillhet. Musikere brukte metaforer og bilder som kunne forstås på flere måter. Myndighetene visste det – men lot noe passere for å vise at DDR var «et kulturland, ikke et fengsel».

Når kunst ble for direkte, ble døren stengt stille. En bok ble ikke trykket. Et teaterstykke ble tatt av plakaten. En plateutgivelse ble utsatt. Kunstnere som kritiserte staten åpent, som sangeren Wolf Biermann, mistet statsborgerskapet eller ble tvunget i eksil.

Men kunsten stoppet ikke. Den fant andre rom: private leiligheter, små kirkesaler, kopierte diktsamlinger og kassetter som gikk fra hånd til hånd. Sensur kunne forsinke kunsten, men ikke fjerne behovet for å uttrykke seg.




Musikk mellom system og opprør


Musikk var kanskje den tydeligste kulturfronten mellom staten og ungdommen. For DDRs myndigheter skulle musikk bygge fellesskap, optimisme og sosialisme. For mange unge handlet musikk om frihet, identitet – og om å finne en egen stemme.

Den offisielle musikken kom fra statsgodkjente band og orkestre. Rockeband som Puhdys, Karat, Silly og City fikk lov til å spille, gi ut plater og turnere – så lenge tekstene var innenfor rammen. De sang om kjærlighet, arbeid, savn og hverdagsliv. Noen lå i gråsonen, med tekster som kunne tolkes både som håp og lengsel etter noe mer.

Den uoffisielle musikken startet på gutterom med radio og kassettopptaker. Vestlige stasjoner som RIAS og BFBS sendte Beatles, Pink Floyd og Bob Dylan rett inn i DDR-leiligheter om kvelden. Det var ikke ulovlig å høre på – men heller ikke lurt å snakke høyt om det i skolegården eller på arbeidsplassen.

Noen gikk lenger. Punkband i Øst-Berlin og Leipzig spilte i kjellere, kirker og bakgårder. De sang om fremmedgjøring, stillhet og kontroll – ikke direkte, men i bilder ingen sensor kunne ta dem på. Konsertene kunne bli stoppet, instrumenter beslaglagt, og Stasi dukket ofte opp bakerst i salen.

Nina Hagen ble et symbol på bruddet. Hun begynte som statlig godkjent artist, men ville synge om det som var ekte og vondt. Etter at hun støttet Wolf Biermann offentlig, fikk hun ikke komme tilbake fra Vest-Berlin. I Vesten ble hun punkikon – mens ungdom i DDR smuglet kassetter av sangene hennes under madrasser og i skolevesker.

Musikken ble et pusterom. Noen ganger lyd fra en slitt vinylplate. Andre ganger en gitar i en skjult kjeller eller en festival ved en innsjø. Selv når politiet stod i døra, stod ungdom tett sammen foran scenen. Ikke for å gjøre opprør med plakater, men med rytmer, refreng og stillhet som betydde mer enn ord.



Fra virkeligheten – Nina Hagen og punken
Nina Hagen vokste opp i Øst-Berlin. Moren var skuespiller, stefaren var visesanger og dissident. Hjemmet var fullt av bøker, musikk og hvisking. Hun var sterk i stemmen, sterk i meningene, og passet dårlig inn i bildet av den lydige DDR-ungdommen.

Hun fikk lov til å synge, men bare hvis hun holdt seg innenfor rammene. Hun sang i det statlige bandet “Automat”, og publikum elsket henne, men hun ville noe mer. Hun ville synge om det som var ekte, tvil, ensomhet, sinne. Ikke bare “soloppgang over fabrikken”.

I 1976 dro hun til Vest-Tyskland for å besøke vennen Wolf Biermann, akkurat da han ble fratatt statsborgerskapet. Nina tok åpent hans parti. Det tålte ikke myndighetene. DDR svarte med samme våpen,
Hun fikk ikke komme hjem.

I Vesten forvandlet hun seg. Neonfarget hår. Sikkerhetsnåler. Skrik, humor og opera i samme sang. Hun blandet punk og politisk satire og ble kalt “Punkens gudmor”.

Hennes første album i Vesten het “NunSexMonkRock” som var noe DDR aldri ville godkjent. Tekstene var ville, ironiske og fulle av kritikk mot både kapitalisme og diktatur.

I DDR satt ungdom med kopierte kassetter av Nina Hagen gjemt under madrassen. Hun var beviset på at man kunne være fra DDR og likevel være fri.



Fra virkeligheten – Wolf Biermann og stemmen som ble for farlig
Wolf Biermann satt på en liten scene i Köln i 1976, med gitaren i fanget og hjertet fortsatt i Øst-Berlin. Han sang om arbeidere, om håp, men også om frykt, om muren, om friheten som aldri kom. Sangen ble sendt direkte på vesttysk radio. Millioner hørte. Også myndighetene i DDR.

Da konserten var over, gjorde DDR noe ingen hadde trodd de ville gjøre med en av sine mest kjente artister:
De tok statsborgerskapet hans. Han fikk ikke komme hjem.

Biermann sto i døren på hotellrommet sitt og sa, «Jeg er ikke flyktning. Jeg er kastet ut.»

I Øst-Tyskland ble reaksjonene sterke. Mange kjente kunstnere, forfattere, skuespillere og musikere skrev under et protestbrev. De ba myndighetene ta ham tilbake. Svaret ble tøft for mange
Noen mistet jobben.
Andre fikk reiserestriksjoner.
Noen ble overvåket av Stasi resten av livet.

Men Biermanns sanger fortsatte å leve. På hemmelige kassettopptak. På gutterom. I kjellere. I ungdomslag på landsbygda. Sangene hans ble en stille protest og viste at ord kunne være farligere enn våpen.





Aviser, radio og TV


I DDR var media ikke noe man valgte, men det var noe staten leverte. Aviser, radio og fjernsyn skulle støtte sosialismen og styrke troen på systemet. Alle redaksjoner var underlagt partiet SED. Journalister visste hvor grensene gikk, og de som tråkket over, mistet jobben eller fikk artiklene stoppet før trykk.

Likevel var aviser og radio en naturlig del av hverdagen. De lå på frokostbordet, ble lest i fabrikkpauser og sto på i bakgrunnen hjemme om kvelden. Men det folk leste og hørte, var ofte bare én versjon av virkeligheten.




Aviser, én sannhet, mange lesere


Avisene var partiets talerør. Neues Deutschland var viktigst, fullt av taler fra SED-ledere, fabrikknyheter og rapporter om sosialistiske «seire». Berliner Zeitung, Junge Welt og andre aviser hadde ulike navn, men samme politiske tone.

Mange leste avisene hver dag. På toget, i kantina eller hjemme ved frokostbordet. Noen for å være oppdatert, andre for å vise lojalitet. Og noen leste for å forstå det som ikke sto der – det som var stille, utelatt eller omskrevet.




Radio, stemmen fra staten, og stemmen fra vest


Radio var raskere og mer personlig enn aviser. Statlige kanaler sendte nyheter, klassisk musikk og fabrikkrapporter. Samtidig stod tusenvis av radioer stilt inn mot vest.

RIAS og andre vestlige stasjoner sendte popmusikk, sport og nyheter uten sensur. Offisielt ble det advart mot å høre på dem. I virkeligheten gjorde de fleste det likevel, men med lav lyd og gardinene trukket for.




TV var to verdener på samme skjerm


Fra 1960-tallet kom fjernsyn inn i stua. Fernsehen der DDR viste planøkonomiens suksess, åpninger av fabrikker og partiledere på besøk. Nyhetsprogrammet Aktuelle Kamera var alltid positivt – og alltid kontrollert.

Likevel satt folk om kvelden og så ARD eller ZDF fra vest. Der var det reklame, underholdning, kritiske nyheter og musikk som aldri ble spilt i øst. Forskjellen kunne være brutal.

I områder hvor signalene ikke nådde frem, som rundt Dresden, kalte folk det Tal der Ahnungslosen, dalen der man ikke visste. Andre steder kunne barn synge reklamesanger for sjokolade de aldri hadde smakt.



Kilder og litteratur


Litteratur

Det finnes mange historiebøker om DDR, men noen er særlig sentrale fordi de bygger på vitenskapelig forskning, intervjuer og åpne Stasi-arkiver:




Filmer og dokumentarer

Noen filmer og steder gjør historien lettere å forstå fordi de viser menneskene bak tallene



Film og TV



Steder å besøke



🏛 Museer og plasser



Hvorfor DDR fortsatt angår oss

DDR er en del av Europas hukommelse. Fortellingen handler om Stasi og mangel på dagligdagse varer. Den handler om hvordan mennesker lever under kontroll, hvordan de tilpasser seg og hvordan de til slutt reiser seg.

Derfor er DDR fortsatt viktig

Det viktigste er at selv om en stat kan forsvinne, lever menneskers minner videre. Derfor må historien fortelles, ikke for å dømme, men for å forstå.

Historien om DDR minner oss om at frihet, valg og ytring ikke er selvfølgelige.

Den viser hvordan frykt og overvåkning kan snike seg inn i hverdagen, uten at folk ser det før det er for sent.

Den lærer oss at systemer kan falle, ikke med våpen, men med ord, lys og mot.

Den forklarer også hvorfor det fortsatt finnes forskjeller mellom øst og vest i dag, både politisk, sosialt og i hvordan folk tenker.







Denne siden er en del av
Huskerdu.no og Kallikratis.no
Vi husker det du glemmer.


, ,

  • Norild AS

    🏭 Norild – Oppstarten i Askim

    Etter krigen startet ingeniør Rolf Moseby Askim Apparatfabrikk, der alt fra panelovner til vaskemaskiner og kjøledisker ble utviklet med nysgjerrighet og praktisk sans. Fra kjelleren på Høyendahl vokste Norild fram som en moderne industribedrift som leverte utstyr til butikker, kafeteriaer og gasskip over hele landet. Dette er historien om oppfinneren som formet norsk kjøleteknikk.
    Les mer om Norild her




  • Trøgstad Kirke

    ⛪Trøgstad kirke – Middelalder og bygdeliv

    Trøgstad kirke ligger på Skjønhaug i Indre Østfold og er en av de eldste steinkirkene i området. Kirken ble reist på 1200-tallet og ligger langs den gamle pilegrimsleden mellom Borg og Nidaros. Inne finner du hvitkalkede murvegger, mørke benker, altertavle fra København og en døpefont fra middelalderen. Dette er fortsatt samlingssted ved bryllup, konfirmasjoner og høytider.
    Les mer om Trøgstad kirke her




  • West Berlin

    🏙️West Berlin – byen bak muren

    West Berlin var en fri by midt i DDR, omringet av Berlin Wall. Her får du en ryddig forklaring på hvordan byen ble en vestlig øy, fra luftbroen til murens fall. Gå langs sporene ved Berlin Wall Memorial, besøk Checkpoint Charlie og se Tempelhof på nært hold. Vi viser hvordan hverdagen fungerte med grenseposter, allierte styrker og et åpent kulturliv. En kort guide hjelper deg å forstå ruter, steder og hva du bør se først.
    Les mer om West Berlin her






📌 Nøkkelord – DDR / Øst-Tyskland (Huskerdu.no)

🔹 Stedsnavn & regioner
Tyskland, Øst-Tyskland, West-Tyskland, DDR, BRD, Berlin, Øst-Berlin, Vest-Berlin, Brandenburg, Sachsen, Thüringen, Mecklenburg-Vorpommern, Sachsen-Anhalt, Leipzig, Dresden, Potsdam, Erfurt, Chemnitz, Rostock, Jena, Weimar, Halle, Magdeburg

🔹 Vanlige skrivefeil & alternative søk
Ddr, DDR, Østtyskland, Øst tyskland, Øst-tyskland, Osttyskland, Ost-Tyskland, Tysklad, Tysklend, Berlinmuren, Berlin muren, Østtysker, Vesttysker, Øst-Berlin, Vest Berlin

🔹 Historie, politikk & begreper
Berlinmuren, Murens fall, Stasi, MfS, Stasi-arkivet, Stasi-politi, SED, Volkspolizei, Sovjetisk okkupasjon, Den kalde krigen, Jernteppet, Varsava-pakten, Marshallhjelpen, planøkonomi, sosialisme, kommunisme i DDR, propaganda, sensur, Stasi-informant, overvåkning, Trabant, Intershop, Plattenbau, flukt fra DDR, grensevakt, Kontrollpost, Todesstreifen (dødsstripe), republikflucht, antifascistisk beskyttelsesmur (DDR sitt navn på muren)

🔹 Opplevelser & steder (for historie-turister)
Bernauer Strasse, Checkpoint Charlie, Berlin Wall Memorial, East Side Gallery, DDR Museum, Topographie des Terrors, Gedenkstätte Hohenschönhausen, Stasi Museum Normannenstraße, Gedenkstätte Bautzen, Haus der Geschichte, Alexanderplatz, Brandenburger Tor, Potsdamer Platz, Mauerpark, Tränenpalast (Palace of Tears), Karl-Marx-Allee

🔹 Hverdagsliv & kultur
Ampelmännchen, Ostalgie, Plattenbau, Trabant, Wartburg, VEB (folkets bedrift), FDJ (ungdomsorganisasjon), pioneruniform, Broiler (grillet kylling), Kaufhalle, Spreewaldagurker, Rotkäppchen Sekt, Sandmännchen, Ostmark, Interflug, GDR sport, DDR-skole, barnehage i DDR, kollektiv oppdragelse

🔹 Huskerdu-relaterte søk
Huskerdu DDR, Huskerdu Berlin, Huskerdu Tyskland, Huskerdu kald krig, Huskerdu murens fall, Huskerdu Øst-Vest, Huskerdu Stasi, Huskerdu historie DDR, Huskerdu lokalhistorie Europa, Huskerdu totalitære stater

🔹 Språk
Lang-Norwegian, Språk-Norsk,

🔹 Forfatter & Huskerdu-signaturer

✍️ Thore Johansen Huskerdu
✍️ Hilde Paulsen Huskerdu

Huskerdu.noKallikratis.no


Denne siden er en del av
Huskerdu.no og Kallikratis.no
Vi husker det du glemmer.



Gå til neste del


Del 1Del 2Del 3Del 4