Ettervirkninger og arv
Økonomiske forskjeller
Etter gjenforeningen ble det raskt tydelig at Tyskland ikke var ett land i praksis – men to områder med helt ulik økonomi. Vest hadde moderne industri, privat næringsliv, høy produktivitet og stabil velstand. Øst hadde gamle fabrikker, lav effektivitet og et system som ikke var laget for konkurranse. Da markedsøkonomien ble innført over natten, kollapset store deler av økonomien i DDR.
Arbeidsledigheten steg raskt. Fabrikker ble stengt eller solgt gjennom Treuhandanstalt, og millioner mistet jobben. Mange unge flyttet vestover for å finne arbeid. Hele byer og landsbyer i øst mistet innbyggere, særlig i Sachsen-Anhalt, Thüringen og Mecklenburg. Hus sto tomme, skoler ble lagt ned, og butikker stengte.

En typisk Plattenbau-bygning fra DDR-tiden står tom og forfallent i Hohen Luckow i Mecklenburg-Vorpommern. Etter gjenforeningen flyttet mange unge vestover for arbeid, og flere boligblokker som denne ble forlatt. Det gir et tydelig inntrykk av hvordan økonomisk nedgang og fraflytting preget små steder i det tidligere DDR.
📷 Foto: Niteshift / CC BY-SA 3.0
Fra krise til modernisering
Selv om fabrikkene stengte og arbeidsledigheten skjøt i været, startet det samtidig et enormt moderniseringsarbeid i øst. Forbundsrepublikken Tyskland bestemte at infrastrukturen skulle bygges opp raskt – veier, jernbane, kloakksystemer, telefonlinjer og bolighus ble oppgradert i høyt tempo. Mange steder var vannrør og strømnett fortsatt fra 1950-tallet. Nå kom asfalt, fiberkabler og moderne boliger.
For å finansiere dette ble det innført en ekstra skatt – Solidaritetsskatten (Solidaritätszuschlag) – som alle i vest og etterhvert i hele landet måtte betale. Pengene gikk til å restaurere bykjerner, redde historiske bygninger, renovere Plattenbau-blokker og bygge nye motorveier gjennom de østlige delstatene. Byer som Dresden, Leipzig og Erfurt gikk fra grå og nedslitte til å få lys, farger, butikker og kaféer igjen.
Men alt skjedde ikke uten konflikter. Mange i vest klaget over at de måtte betale for et land de aldri hadde bodd i. Mange i øst følte at moderniseringen kom ovenfra – styrt av vesttyske selskaper, vesttyske regler og vesttyske sjefer. Noen mente at gamle bygg ble revet for raskt, at historien forsvant med stillaser og sement.
Likevel var resultatet synlig. Motorvei A2 mellom Berlin og Hannover ble oppgradert. Mobiltelefonnett kom til byer som tidligere bare hadde fasttelefon med ventelister. Gamle kullkraftverk ble erstattet med moderne energi. I mange byer fikk rådhus, kirker og plasser tilbake fasader som hadde vært skjult under grå maling siden DDR-tiden.
For mange østtyskere var dette både en lettelse og en smerte. De fikk bedre boliger, ren luft og nye jobber – men samtidig forsvant fabrikker, arbeidsmiljøer og en livsform som hadde eksistert i flere tiår.

Rester av et tidligere fabrikkbygg i Adlershof i Berlin står fortsatt igjen som et stille vitne etter DDR-tiden. Etter gjenforeningen ble mange VEB-bedrifter (Volkseigener Betrieb) lagt ned eller forlatt. Uten vedlikehold har naturen sakte tatt tilbake området, og bygningen bærer preg av forfall, rustne rør og knuste vinduer. Slike steder illustrerer hvordan den økonomiske overgangen fra planøkonomi til markedsøkonomi rammet arbeidsplasser og lokalsamfunn i øst.
📷 Foto: Babewyn / CC BY-SA 4.0
Identitet og «Ostalgie»
Etter gjenforeningen forsvant DDR som stat – men ikke som identitet. Mange østtyskere opplevde at de plutselig ble kalt “Ossis”, mens vesttyskerne ble “Wessis”. Ordene handlet ikke bare om hvor man bodde – men om kultur, oppdragelse, språk og mentalitet. Wessis ble sett på som selvsikre og velstående. Ossis som stille, forsiktige eller gammeldagse. Dette skapte avstand, vitser, fordommer og små konflikter i hverdagen.
Mange i øst følte at deres livserfaring ble vurdert som mindre verdt. Utdanning måtte godkjennes på nytt. Lærere, dommere og leger ble avskjediget fordi de hadde arbeidet i DDR-systemet. Vesttyske ledere tok plass i bedrifter, skoler og myndigheter. Noen sa: “Vi ble ikke forent – vi ble overtatt.” Mange opplevde derfor gjenforeningen både som frihet og som tap av verdighet.
Hverdag kontra system – hva folk egentlig savnet
Samtidig vokste fenomenet “Ostalgie” frem – en lengsel etter enkelte sider av DDR-tiden. Ikke etter Stasi eller sensur, men etter hverdagslivet, fellesskapet og tryggheten som mange mintes: billige barnehager, skolefritidsordninger, sommerferier ved Østersjøen, naboer som delte mat og hjelp. Folk begynte å samle på produkter som Spreewaldagurker, Rotkäppchen-sekt, Sandmann-figurer og Trabant-modeller. DDR-kaféer, TV-programmer og temabutikker dukket opp i mange byer.

Glass med syrlige Spreewaldgurker, et kjent produkt fra DDR-tiden som fortsatt selges i dag. Agurkene fra området Spreewald ble populære både som hverdagsmat og som kulturelt ikon, og forbindes ofte med begrepet Ostalgie – savnet etter små detaljer fra livet i DDR.
📷 Foto: MOs810 / CC BY-SA 4.0
Politikk og protest – identitet i endring
Også politisk ble forskjellene tydelige. I øst fikk partier som PDS (senere Die Linke) stor støtte – partiet som bygde videre på DDRs SED. De snakket om sosial rettferdighet, arbeidsledighet, lønnsforskjeller og stolthet over østtysk historie. I nyere tid har også protestpartier som AfD fått høy oppslutning i øst – ofte som et uttrykk for misnøye og følelsen av å være ignorert av politikere i vest.
Men historien har også en annen side. Mange østtyskere engasjerte seg i demokrati, frivillig arbeid og lokal fornyelse. En ny generasjon vokste opp uten DDR – for dem er muren, Stasi og fabrikkene historie, ikke minner. Likevel finnes følelsen av å være østtysker fortsatt – ikke som et ønske om å skille seg, men som en del av identiteten som ikke skal glemmes.

Sandmännchen var en fast del av kveldsrutinen for barn i DDR. Figuren dukket opp på TV rett før leggetid og ble et symbol på trygghet og ro. Etter gjenforeningen ble serien videreført i hele Tyskland – og er fortsatt populær i dag. Den er et av få DDR-kulturuttrykk som fortsatt samler både øst- og vesttyskere.
📷 Foto: Alofok / CC BY-SA 3.0
Oppgjør med fortiden
Stasi-arkiver og rettssaker
Da DDR falt, oppstod et spørsmål ingen tidligere hadde stått overfor. Hvordan håndterer man millionvis av sider med dokumenter om overvåkning, angiveri og hemmelighold? Under oppløsningen av staten begynte Stasi å destruere arkiver – rive, brenne og makulere. Men borgergrupper og demonstranter stormet flere Stasi-kontorer og stanset ødeleggelsen. Resultatet ble at store deler av Stasis dokumenter ble reddet.

Demonstranter samles utenfor Stasi-hovedkvarteret i Normannenstraße i Berlin 16. januar 1990. De krever oppløsning av Stasi, innsyn i arkivene og et oppgjør med diktatur og undertrykking. Mange plakater kobler Stasis handlinger til både nazisme og kommunistisk styre, et tydelig uttrykk for ønsket om et brudd med fortiden.
📷 Foto: Thomas Uhlemann – CC BY-SA 3.0 DE
2.2 Rettssaker og ansvar – hvem skulle straffes?
Etter at Stasi-arkivene ble åpnet, kom neste spørsmål: Skulle de ansvarlige straffes? Eller skulle man se framover og la fortiden ligge. Ønsket om rettferdighet sto mot frykten for konflikt. Mange ofre ville ha sannhet og oppgjør. Andre var redde for at et strengt rettsoppgjør kunne rive familier, arbeidsplasser og hele lokalsamfunn i stykker.
De første rettssakene begynte kort tid etter gjenforeningen. Tidligere Stasi-ledere, grensevakter og politikere fra statspartiet SED ble tiltalt. Den mest kjente saken gjaldt Erich Mielke, sjefen for Stasi. Han ble dømt for medvirkning til drap – ikke for alt Stasi hadde gjort – men for to drap han personlig deltok i under Weimarrepublikken. Det viser hvor vanskelig det var å dømme for Stasis forbrytelser innenfor tysk lov.
Grensevakter som hadde skutt mennesker ved Berlinmuren ble også stilt for retten. Mange ble dømt, men straffene var ofte korte eller betingede. Forsvarerne viste til at vaktene handlet etter ordre og at lover i DDR ga dem plikt til å skyte. Domstolene vurderte likevel at «ordre ovenfra» ikke fritok dem helt for ansvar. Samtidig var dette komplisert rettslig, fordi de ble dømt etter vesttysk lov – ikke etter DDRs lover som gjaldt da handlingene ble gjort.
For ofrene var oppgjøret både viktig og vondt. Noen fikk endelig dokumentasjon på at de hadde vært overvåket, fengslet eller fratatt utdanning og jobber på grunn av Stasi. Andre oppdaget at noen de stolte på – en venn, ektefelle, nabo eller lærer – hadde vært informant (IM – Inoffizieller Mitarbeiter). Sannheten ble et sjokk i mange familier.
For mange startet en ny kamp: Hvordan tilgir man noen som har sveket deg? Hvordan kan et samfunn bygges på tillit når sannheten er så smertefull? Og hvor går grensen mellom ansvar, skyld og tilgivelse?
Samtidig oppstod en større diskusjon i hele Tyskland. Den fikk navnet «Vergangenheitsbewältigung» – hvordan bearbeide fortiden. Skulle alle som hadde samarbeidet med Stasi miste jobben i det nye Tyskland? Lærere, dommere, politi, universitetsansatte og byråkrater – tusenvis av mennesker kunne rammes. Noen mente det var nødvendig for å skape et demokratisk samfunn. Andre mente det ville stenge folk ute på grunn av noe de hadde gjort for å beskytte familien sin – eller fordi de aldri hadde hatt noe valg.
Øst og vest så ofte forskjellig på dette. Flere i øst følte at vesttyskere moraliserte og dømte uten å forstå hvordan det var å leve i et overvåkingssamfunn. Andre, både i øst og vest, mente at uten oppgjør blir det heller ingen forsoning.

Tusenvis av hyllemeter med dokumenter fra Ministerium für Staatssicherheit (Stasi) oppbevares i Stasi-Unterlagen-Archiv i Berlin. Her ligger personmapper, hemmelige rapporter, lydbånd, fotografier og mikrofilm som dokumenterer hvordan DDR overvåket sine egne innbyggere. I dag kan både forskere, journalister og privatpersoner søke om innsyn i egne mapper.
📷 Foto: Maximilian Schönherr / CC BY-SA 4.0
Rettssaker og ansvar
Tusenvis av hyllemeter med dokumenter fra Ministerium für Staatssicherheit (Stasi) oppbevares i Stasi-Unterlagen-Archiv i Berlin. Her ligger personmapper, hemmelige rapporter, lydbånd, fotografier og mikrofilm som dokumenterer hvordan DDR overvåket sine egne innbyggere. I dag kan både forskere, journalister og privatpersoner søke om innsyn i egne mapper.
Arkivet er ikke bare en samling papirer. Det er et system som viser hvordan staten forsøkte å kontrollere tankene, følelsene og valgene til millioner av mennesker. Stasi bygde opp et overvåkingsapparat med rundt 91 000 ansatte og over 180 000 informanter. Mange var ikke faste spioner, men vanlige mennesker – lærere, naboer, leger, studenter – som rapporterte videre små og store detaljer om andre.
Etter murens fall fryktet noen at dokumentene skulle ødelegges for å skjule bevis. I de siste månedene av DDR ble tonnevis av papirer revet i stykker eller makulert. Likevel klarte borgerbevegelser å storme Stasi-kontorer og stanse ødeleggelsen. Mange stod vakt foran bygningene døgnet rundt for å sikre at historien ikke ble borte for alltid.
I 1991 vedtok Forbundsdagen en egen lov: Stasi-Unterlagen-Gesetz (Stasi-dokumentloven). Den ga rett til innsyn – noe helt unikt i verden. Alle som hadde levd i DDR fikk mulighet til å søke om å lese sin egen mappe. For noen ble det en bekreftelse. For andre et sjokk.
Hvorfor arkivet er viktig:
– Det gir ofre dokumentasjon og rett til sannhet.
– Det gjør det mulig å etterforske brudd på menneskerettigheter.
– Det brukes i rettssaker, forskning og skoleundervisning.
– Det gjør historien konkret for nye generasjoner.
Men innsynet har også en pris. Mange oppdaget at det sto navn på ektefeller, venner eller slektninger i mappene. Noen informanter handlet under press. Andre gjorde det frivillig for fordeler som bolig, utdanning eller karriere. Da disse navnene ble kjent, oppsto nye konflikter – ikke mellom stat og folk, men mellom folk og folk.
Stasi-arkivet er derfor ikke bare et historisk dokument. Det er et speil. Et sted der Tyskland fortsatt møter fortiden sin – og må bestemme hva som er rett, galt og til å leve med.
Stasi-arkivene – minner, makt og sannhet
Tusenvis av hyllemeter med dokumenter fra Ministerium für Staatssicherheit (Stasi) oppbevares i Stasi-Unterlagen-Archiv i Berlin. Her ligger personmapper, hemmelige rapporter, lydbånd, fotografier og mikrofilmer som dokumenterer hvordan DDR overvåket sine egne innbyggere. I disse mappene finnes alt fra avlyttede telefonsamtaler og private kjærlighetsbrev til søknader om utreise, fengslingsrapporter og rapporter om mistanke, vennskap eller kritiske ytringer. I dag kan både forskere, journalister og privatpersoner søke om innsyn i egne mapper.
Dette arkivet er ikke bare en samling papirer. Det er et helt system som viser hvordan staten forsøkte å forstå, kontrollere og styre tankene, følelsene og valgene til millioner av mennesker. Stasi bygde opp et overvåkingsapparat med rundt 91 000 ansatte og over 180 000 registrerte informanter. Mange av informantene var ikke profesjonelle spioner, men vanlige mennesker – lærere, naboer, leger, arbeidere, studenter og familiemedlemmer – som rapporterte videre små detaljer fra hverdagen til andre.
Fra virkeligheten
Stasi kunne notere om en person begynte å høre på vestlig musikk, hadde kontakt med noen i Vest-Tyskland eller uttrykte kritikk mot regjeringen. Selv om dette virket lite, kunne det føre til overvåking, avlytting, avhør – eller tap av jobb og utdanning.
Etter murens fall fryktet mange at dokumentene skulle ødelegges for å skjule bevis. Det var ikke en ubegrunnet frykt. I de siste ukene av DDR ble tonnevis av papirer revet i stykker, brent eller makulert på ordre fra Stasi-ledelsen. Men flere borgergrupper reagerte. Aktivister stormet Stasi-kontorene i byer som Leipzig, Erfurt, Dresden og Berlin og sperret dem av. De stilte seg som levende skjold foran dørene og krevde at dokumentene skulle bevares.
Noen stod vakt døgnet rundt i flere dager, med plakater hvor det sto «Wir sind das Volk» – vi er folket – og «Stasi raus». Takket være dem ble arkivene reddet, og dette gjorde Tyskland til ett av de få landene i verden som ga full innsynsrett i tidligere hemmelige politidokumenter.
I 1991 vedtok Forbundsdagen loven Stasi-Unterlagen-Gesetz (Stasi-dokumentloven). Den ga alle som hadde levd i DDR rett til å søke om innsyn i sin personlige mappe. Dette var historisk og unikt. Flere hundre tusen mennesker sendte søknader bare de første årene.
Fra virkeligheten
Mange åpnet sin egen mappe for første gang og oppdaget detaljer fra sitt liv de trodde ingen kjente til – hvem de møtte, hva de skrev i dagbøker, hva de sa på lukkede møter. Noen fikk bekreftet mistanker. Andre opplevde et levende sjokk når de fant navnet på en ektefelle, nabo, venn eller kollega som informant.
Hvorfor arkivet er viktig
– Det gir ofre dokumentasjon og rett til sannhet
– Det gjør det mulig å etterforske brudd på menneskerettigheter
– Det brukes i rettssaker, forskning og skoleundervisning
– Det gjør historien konkret og forståelig for nye generasjoner
Men å åpne arkivene hadde også en pris. Mange oppdaget at informantene ikke var fremmede, men mennesker de kjente. Noen handlet under press – truet med å miste jobb eller barnas studieplass. Andre samarbeidet frivillig mot belønninger som bolig, bil, egne reiser eller trygghet. Når denne informasjonen ble kjent, oppstod nye konflikter, ikke mellom stat og folk, men mellom folk og folk.
Stasi-arkivet er et historisk dokument og et speil av DDR. Et sted hvor Tyskland fortsatt møter sin egen fortid – og må bestemme hva som er rett, hva som er urett, og hva man kan leve videre med.
Fra virkeligheten – En datter og Stasi-mappen (etter 1990)
Etter at Stasi-arkivene ble åpnet i 1991, søkte millioner av tidligere DDR-borgere om innsyn i sine mapper. En av dem var Marianne Birthler fra Berlin, som hadde vært lærer og aktiv i kirkelige fredsgrupper på 1980-tallet. Da hun fikk se arkivet om seg selv, oppdaget hun mer enn 300 sider med rapporter – overvåkningsnotater, brev som var åpnet, samt referater fra private samtaler hun hadde hatt hjemme og i kirken.
Det som gjorde sterkest inntrykk var at flere av rapportene var skrevet av en hun kjente personlig – en nær venn av familien, registrert under dekknavnet “IM” (Inoffizieller Mitarbeiter). Hun fortalte senere at det ikke var informasjonen som gjorde mest vondt, men sviket – at noen satt ved kjøkkenbordet, drakk kaffe, og senere rapporterte det videre til Stasi.
Marianne Birthler ble senere leder for hele Stasi-arkivmyndigheten (BStU). Hun sa: «Vi åpnet disse arkivene ikke for å hevne oss på fortiden, men for å forstå den, og for at den aldri skal gjentas.»

Marianne Birthler, tidligere opposisjonsaktivist i DDR og senere leder for Stasi-arkivmyndigheten (BStU), i samtale under et arrangement i Berlin. Hun fikk innsyn i sin egen Stasi-mappe etter 1990 og ble en sentral stemme for åpenhet, forsoning og retten til å kjenne sannheten om overvåkningen i DDR.
📷 Foto: Heinrich-Böll-Stiftung / CC BY-SA 2.0
DDR etter 1990
DDRs betydning idag
DDR finnes ikke lenger som stat, men den har satt tydelige spor i dagens Tyskland. Disse sporene vises i politikk, språk, bymiljø, mentalitet og i hvordan mange snakker om rettferdighet, frihet og statens ansvar.
I politikken har arven etter DDR endret hele landet. Partiet Die Linke, som har røtter i DDRs statsparti SED, er i dag representert i Forbundsdagen og delstatsparlamenter. Partiet står sterkt i gamle østområder, særlig der industrien forsvant etter 1990 og mange følte seg overlatt til seg selv. Temaer som arbeidsløshet, lave lønninger og utflytting preger fortsatt lokale valgkamper.
Samtidig har høyrepopulistiske partier som AfD (Alternative für Deutschland) fått stor støtte i øst. Mange stemmer på dem ikke fordi de ønsker tilbake til DDR, men fordi de føler at politikerne i vest ikke forstår hvordan det er å leve i små byer med fraflytting, lav lønn og få jobber. Her handler politikken ofte mer om identitet enn om fortid – men DDR-historien ligger under som en bakgrunn.

Det tidligere Stasi-fengselet i Berlin-Hohenschönhausen er i dag et minnessted og museum. Her satt politiske fanger i isolasjon, ofte uten dom og uten kontakt med omverdenen. Bygningen står fortsatt med sine små vinduer, gitter og grå fasade – et sterkt vitnesbyrd om hvordan DDR brukte overvåkning og frykt for å kontrollere befolkningen. Turister kan besøke celler, avhørsrom og gårdsplasser – mange omvisninger ledes av tidligere fanger.
📷 Foto: PantheraLeo1359531 / CC BY-SA 4.0
Kultur og minner etter DDR
Kulturelt lever DDR videre i minner, humor, filmer og språk. Filmer som “Good Bye Lenin!” og “Das Leben der Anderen” har gjort DDR-hverdagen kjent for hele verden. Disse filmene viser både det varme og det mørke – familieliv, overvåking, savn og ønsket om et normalt liv bak muren.
Ord og uttrykk som Plattenbau, Broiler, Kaufhalle, Westpaket, Ampelmännchen og Ostalgie brukes fortsatt. De sier noe om dagliglivet i DDR – blokkbygninger, matvarer, vestlige pakkeforsendelser, trafikklysfiguren og savnet etter det kjente og trygge. Produkter som Rotkäppchen-sekt, Spreewaldagurker og barne-TV-figuren Sandmann har overlevd DDR og selges fortsatt. Noen har til og med blitt mer populære – fordi de gir følelsen av tilhørighet eller nostalgi.
I bybildet står rester av DDR-tiden fortsatt synlig. Grå boligblokker, fabrikkpiper, gamle jernbanestasjoner, Trabant-biler brukt til turistturer og tidligere Stasi-fengsler som nå er gjort om til museer. Steder som Bernauer Strasse, Checkpoint Charlie og Gedenkstätte Hohenschönhausen er bevart som minnesteder, for at historien ikke skal glemmes.

Checkpoint Charlie er et av de mest kjente symbolene på grensen mellom DDR og Vest-Berlin. Her kontrollerte amerikanske soldater passasjerer som krysset fra øst til vest, og stedet ble sentrum for både fluktforsøk og politisk spenning under den kalde krigen. I dag står en rekonstruksjon av vaktboden, sandsekker og grenseskilt som minne om delingen, mens turister samles for å oppleve et av de mest fotograferte stedene i Berlin.
📷 Foto: Bahnfrend / CC BY-SA 4.0
Kultur og minner
Kulturelt lever DDR videre i minner, humor, filmer og språk. Filmer som Good Bye Lenin! og Das Leben der Anderen har gjort DDR-hverdagen kjent for hele verden. De viser både det varme og det mørke – familieliv, overvåking, savn og ønsket om et vanlig liv bak muren.
Ord og uttrykk som Plattenbau, Broiler, Kaufhalle, Westpaket, Ampelmännchen og Ostalgie brukes fortsatt. De beskriver dagliglivet i DDR – blokkbygg, matvaner, pakker fra vest, trafikklysmannen og savnet etter det trygge og kjente. Produkter som Rotkäppchen-sekt, Spreewaldagurker og barne-TV-figuren Sandmann selges fremdeles. Noen har til og med blitt mer populære, fordi de gir en følelse av tilhørighet eller minner om barndom.
I bybildet finnes fortsatt synlige spor etter DDR. Grå boligblokker, fabrikkpiper, gamle jernbanestasjoner, Trabant-biler som kjører turister rundt og tidligere Stasi-fengsler som nå er museer. Steder som Bernauer Strasse, Checkpoint Charlie og Gedenkstätte Hohenschönhausen er bevart for at historien ikke skal glemmes.
Politikk og identitet i dag
Selv om DDR forsvant som stat i 1990, lever følelsen av å være «østtysker» fortsatt videre hos mange. Identiteten formes ikke bare av kart og grenser, men av erfaringer som fattigdom, kontroll, håp, arbeid, familie og frihet. Derfor handler øst-vest-forskjeller i dag både om politikk, økonomi og tilhørighet.
Politisk landskap – gamle skiller, nye partier
Etter gjenforeningen ble det et stort håp om at øst og vest skulle bli likt. Likevel er det fortsatt ulikheter som vises i valgresultater. Flere østtyske delstater har andre politiske mønstre enn vestlige områder.
- Die Linke (tidligere PDS) har sine røtter i DDRs statsparti SED. De står sterkt i øst og får særlig støtte fra eldre mennesker, tidligere industriarbeidere og offentlige ansatte som opplevde at livet ble vanskeligere etter 1990.
- AfD (Alternative für Deutschland) har de siste årene fått stor oppslutning i østlige delstater. Mange stemmer på dem av protest mot politikerne i Berlin – fordi de føler at deres erfaringer, arbeidsledighet, lave lønninger og fraflytting ikke blir tatt på alvor.
- Tradisjonelle vesttyske partier som CDU/CSU og SPD er fortsatt store, men mottar ofte mindre støtte i øst enn i vest.
“Bürger zweiter Klasse”
Mange østtyskere opplevde at de gikk fra å være fullverdige borgere i DDR til å føle seg som «borgere av andre klasse» i det nye Tyskland. Etter gjenforeningen ble mange fabrikker lagt ned, og tusenvis mistet jobben. Vesttyske ledere, lærere og direktører tok ofte over stillinger i øst. Det skapte en følelse av at vest bestemte – og øst måtte tilpasse seg.
Lønningene i øst ligger fortsatt lavere enn i vest, selv om forskjellene har blitt mindre. Mange unge flyttet vestover for å studere eller få jobb. I enkelte byer og landsbyer står tomme boligblokker og nedlagte fabrikker igjen som synlige spor.
Begrepene “Ossi” (østtysker) og “Wessi” (vesttysker) brukes fortsatt. Noen bruker dem som humor, andre som kritikk. Forskjellene kan merkes i synet på staten, arbeid, økonomi og familie.
– Noen østtyskere mener at staten bør sikre arbeid og trygghet, slik mange opplevde i DDR.
– Mange vesttyskere legger større vekt på individuell frihet og personlig ansvar.
Samtidig vokser det opp en ny generasjon som verken har levd i DDR eller husker Berlinmuren. For dem handler identitet mindre om øst og vest – og mer om skole, jobb, klima og fremtid.
Undersøkelser viser at mange i øst har lavere tillit til myndigheter, medier og politikere enn i vest. Det henger sammen med erfaringer fra DDR, der staten overvåket innbyggerne og skjulte sannheten.
Likevel finnes det stolthet. Mange østtyskere peker på fellesskap, arbeidsglede, likestilling (flere kvinner i jobb enn i vest) og en kultur der man hjalp hverandre uten å være avhengig av stat eller marked.
I dag er Tyskland ett land, men det finnes fortsatt to ulike historiske erfaringer. Ikke som en åpen konflikt, men som noe som lever i minner, familier, språk, humor og måten man snakker om staten på.
Fra virkeligheten – Fra SED til Die Linke (Gregor Gysi)
En av de mest synlige skikkelsene i tysk politikk etter gjenforeningen er Gregor Gysi, som var advokat i DDR og forsvarte opposisjonelle som ble tiltalt for politisk virksomhet. Etter murens fall tok han over ledelsen av SED, det gamle DDR-partiet. I stedet for å oppløse partiet, omdøpte han det til PDS (Partei des Demokratischen Sozialismus) og forsøkte å gjøre det til et demokratisk venstreparti.
PDS fikk sterk støtte i de østlige delstatene på 1990-tallet, spesielt blant tidligere DDR-arbeidere, lærere og pensjonister som følte seg oversett av vesttysk politikk. I 2007 ble partiet slått sammen med vesttyske sosialister og ble til Die Linke – et parti som fremdeles har størst oppslutning i øst.
Gysi sa senere at hans mål var ikke å forsvare DDR, men å sørge for at erfaringene fra øst ikke ble glemt. Han mente at gjenforeningen var nødvendig, men at den også førte til tap av verdighet for mange i øst: «Vi mistet et system – men noen mistet også seg selv.»
Die Linke er i dag et synlig resultat av DDRs politiske arv – ikke fordi partiet forsvarer diktaturet, men fordi det taler for dem som opplevde at overgangen til det nye Tyskland var urettferdig.

Gregor Gysi under et partimøte for Die Linke – partiet som har røtter i DDRs SED. Etter gjenforeningen var han en av de første som forsøkte å gjøre det tidligere statsbærende partiet om til et demokratisk venstreparti. Bildet viser Gysi i en engasjert tale, et symbol på hvordan DDRs politiske ettervirkninger fortsatt lever i dagens Tyskland – særlig i de østlige delstatene.
📷 Foto: Ferran Cornellà / CC BY-SA 4.0
Minnet om DDR
Minnekultur og museer
Etter gjenforeningen måtte Tyskland ikke bare bygge nye veier, skoler og arbeidsplasser – landet måtte også lære å leve med historien. DDR skulle ikke glemmes, men heller ikke romantiseres. Resultatet ble det vi kaller minnekultur – måten et samfunn velger å huske og formidle fortiden på.
Minnesteder – der historien står fysisk igjen
Rundt omkring i Tyskland finnes steder som er bevart slik de var under DDR. Mange av dem er tidligere Stasi-bygninger, fengsler, grenseposter og steder der mennesker forsøkte å flykte. De mest kjente er:
- Gedenkstätte Berlin-Hohenschönhausen – tidligere Stasi-fengsel, nå museum med omvisninger ofte ledet av tidligere fanger.
- Berlinmuren – Bernauer Strasse – et av de få stedene muren står igjen med vakttårn, piggtråd og “dødsstripe”.
- Checkpoint Charlie – tidligere grenseovergang mellom Øst- og Vest-Berlin.
- Gedenkstätte Bautzen, Cottbus og andre politiske fengsler – viser fangeceller, avhørsrom, transportkorridorer og hverdagen til politiske fanger.
Disse stedene er ikke laget for underholdning. De er ment å gi innsikt, stille spørsmål og sørge for at historien ikke forsvinner. Mange skoleklasser besøker dem som en del av undervisningen.
Museer som forteller DDR fra innsiden
DDR-museer finnes i flere byer. Noen viser hverdagsliv – andre viser kontroll og makt.
| Museum | Hva det viser |
|---|---|
| DDR Museum i Berlin | Interaktivt museum med kjøkken, skolebenk, Trabant og typisk DDR-leilighet. Mange får røre, åpne skuffer og høre originalopptak. |
| Zeitgeschichtliches Forum Leipzig | Viser motstand, overvåking og hverdagsliv – fra grunnleggingen av DDR til murens fall og tiden etter. |
| Haus der Geschichte (Bonn og Leipzig) | Forteller Tysklands historie etter 1945 med både vestlig og østlig perspektiv. |
| Stasi-Museum, Normannenstraße (Berlin) | Tidligere hovedkvarter for Stasi – kontoret til Erich Mielke står igjen som det var. |
Noen museer er laget av staten, andre av tidligere fanger og aktivister. Det gjør at stemmene som forteller historien ofte er personlige, ikke bare akademiske.
Film, litteratur og offentlig debatt
DDR lever ikke bare videre i museer og skolebøker – men også i filmer, romaner, dikt, TV-serier, podkaster og debatter. Kultur har blitt en av de viktigste måtene Tyskland bearbeider og forstår DDR på. Gjennom historier om enkeltmennesker blir diktatur, hverdagsliv, savn og frihet mer enn bare årstall og statistikk.
Filmer som formet hvordan vi ser DDR
To filmer har hatt stor betydning for hvordan verden forstår DDR i dag
Das Leben der Anderen (2006) viser hvordan Stasi overvåket kunstnere og vanlige mennesker, og hvordan lojalitet og samvittighet kunne stå mot hverandre.
Good Bye Lenin! (2003) viser DDRs fall gjennom humor og sorg – en sønn som later som DDR fortsatt eksisterer for å skåne moren sin fra sjokket etter gjenforeningen.
Disse filmene ble sett av millioner, og åpnet for spørsmål som:
– Var DDR bare et diktatur – eller også et hjem?
– Hvor går grensen mellom tilpasning og svik?
– Hvordan lever man videre etter at et helt land har forsvunnet?
Litteratur – stemmer innenfra
Forfattere som Christa Wolf, Stefan Heym og Heiner Müller skrev om DDR mens de bodde der. Noen forsvarte systemet lenge, andre kritiserte det åpent – og ble sensurert. Etter 1990 kom bøker skrevet av tidligere fanger, Stasi-offiserer, lærere, leger, fabrikkarbeidere og ungdommer. Mange handler ikke om politikk, men om hverdagsliv, vennskap, foreldreroller og stillheten som oppsto i ettertid.
Litteraturen viser derfor at DDR ikke bare var kontroll og frykt – men også skolevei, bingo-kvelder, arbeidshverdag, korpsmusikk, kjærlighet og vinter uten bananer.
Debatten i dagens Tyskland
DDR er fortsatt et tema som skaper diskusjon. Noen savner trygghet, lav arbeidsløshet og fellesskap. Andre minner om overvåkning, sensur, fengsling og at mennesker døde ved muren. Denne spenningen kalles ofte Ostalgie – en blanding av nostalgi og savn, men også en protest mot hvordan historien fortelles.
I talkshow, podkaster og aviser diskuteres:
– Ble østtysk historie fortalt for mye av vesttyskere?
– Har de som levde vanlige liv i DDR fått sin historie fornærmet eller oversett?
– Er det lov å savne tryggheten – uten å forsvare diktaturet?
– Kan humor brukes om DDR uten å bagatellisere lidelse?
Kultur som bro mellom generasjoner
For unge i dag er DDR historie – ikke minner. De møter DDR gjennom filmer, TikTok-klipp, memes med Ampelmännchen, skoleoppgaver eller besteforeldres fortellinger. Kultur gjør DDR forståelig for de som ikke levde da. Film og litteratur gir ansikt til mennesker bak murene – og gjør det lettere å spørre: Hva ville jeg gjort?
Hvorfor minnekultur er viktig
• For å gi ofre rett til sannhet
• For å hindre at brudd på menneskerettigheter glemmes eller gjentas
• For at unge skal forstå at frihet, demokrati og ytringsfrihet ikke er selvfølgelige
• For å vise at DDR ikke bare var diktatur – men også et hjemland for millioner
Et samfunn med to minner
For noen er DDR først og fremst overvåking, fengsler og mangel på frihet. For andre er det også barndom, skole, familie, fritid og vennskap. Minnekulturen forsøker å romme begge disse erfaringene: både undertrykkelsen – og livet imellom.
Hvordan skolen underviser om DDR?
I dagens Tyskland er DDR en viktig del av historieundervisningen. Målet er ikke å skape skyldfølelse eller politiske meninger, men å forstå hvordan et moderne diktatur fungerte midt i Europa – og hva det betyr for demokrati i dag.
Hva som står på pensum
– Hvordan DDR ble til etter andre verdenskrig
– Hvordan staten styrte medier, skole, arbeid og meninger
– Berlinmuren, fluktforsøk og hvorfor folk prøvde å rømme
– Stasi – hvordan overvåkingen fungerte og påvirket helt vanlige familier
– Mennesker som gjorde motstand, og hvorfor protestene i 1989 førte til at muren falt
Undervisningen skjer på flere måter
1. Vanlig historietime på skolen
Elevene går gjennom DDR på samme måte som andre historiske temaer. De leser kilder, ser dokumentarer, analyserer propaganda-plakater og diskuterer spørsmål som:
Hvor mye frihet kan man gi opp før det ikke lenger er et demokrati?
Er det riktig å straffe folk som bare «fulgte ordre»?
2. Besøk på minnesteder og museer
Skoleklasser besøker steder som Stasi-fengselet i Hohenschönhausen, Bernauer Strasse eller DDR Museum i Berlin. Her får de se ekte celler, avhørsrom, hemmelige ganger og hverdagsleiligheter fra DDR. Mange får høre historier fra mennesker som faktisk satt i fengsel eller jobbet i Stasi-systemet.
3. Arbeid med ekte Stasi-dokumenter
I mange delstater kan elever søke om å se originale Stasi-mapper – ikke på alt innhold, men på utvalgte sider som viser hva staten registrerte om en person. Dette gjør historien personlig og konkret. Noen ungdommer finner til og med mapper om sine egne besteforeldre eller naboer.
4. Digitale prosjekter og vitnesamtaler
Skoler bruker også digitale arkiv, podkaster og filmopptak med tidligere fanger, aktivister og mennesker som jobbet i Stasi. Enkelte skoler har “Zeitzeugenbesuch” – besøk av tidsvitner – mennesker som var unge i DDR og forteller om skole, kontroll og hverdagsliv før muren falt.
Hvorfor er dette viktig i undervisningen?
- For at elever skal forstå at demokrati ikke er en selvfølge
- For å vise at kontroll og overvåking kan vokse frem stille – uten at folk oppdager det
- For å lære at et samfunn kan endres uten våpen – men med protester, lysmarkeringer og mot
- For å forstå hvorfor noen savner tryggheten i DDR, mens andre husker frykten og stillheten
Utfordringen. Hvordan forteller man uten å dømme?
Det er en balanse skolen må ta hensyn til. DDR var et diktatur – men det var også hjemlandet til 16 millioner mennesker. Historieundervisningen forsøker derfor å vise begge sider.
• undertrykkelse, fengslinger og propaganda
• men også skole, barnehage, idrett, arbeidsfellesskap og hverdagsliv
Kilder og litteratur
Litteratur
Det finnes mange historiebøker om DDR, men noen er særlig sentrale fordi de bygger på vitenskapelig forskning, intervjuer og åpne Stasi-arkiver:
- Christa Wolf / Stefan Heym / Heiner Müller
Forfattere som skrev fra innsiden av DDR – både lojalitet, tvil og kritikk. - Mary Fulbrook – Anatomy of a Dictatorship
Lettfattelig og grundig innføring i hvordan DDR fungerte som stat og samfunn. - Ilko-Sascha Kowalczuk – Endspiel: Die Revolution von 1989 in der DDR
Om protestene, kirkenes rolle og hvordan regimet falt innenfra. - Anne Applebaum – Iron Curtain
Skriver om hele Øst-Europa etter 1945, inkludert DDRs tidlige utvikling. - Helmut Müller-Enbergs – Die Diener des Staates
Om Stasi, informanter og overvåkning.
Filmer og dokumentarer
Noen filmer og steder gjør historien lettere å forstå fordi de viser menneskene bak tallene
Film og TV
- Das Leben der Anderen (2006) – om Stasi og overvåkning.
- Good Bye Lenin! (2003) – om DDRs fall og Ostalgie, sett med humor og varme.
- Weissensee – TV-serie om en familie delt mellom stat og kritikk.
- Der Tunnel / Der Mauerspringer – om fluktforsøk.
Steder å besøke
🏛 Museer og plasser
- Stasi-Archiv (BStU) – arkiver og dokumentasjon.
- Gedenkstätte Berlin-Hohenschönhausen – tidligere Stasi-fengsel.
- DDR Museum (Berlin) – hverdagsliv, bolig, klær, mat og kultur.
- Gedenkstätte Berliner Mauer / Bernauer Straße – originale deler av muren.
- Checkpoint Charlie Museum – om flukt, grensene og muren.
Hvorfor DDR fortsatt angår oss
DDR er en del av Europas hukommelse. Fortellingen handler om Stasi og mangel på dagligdagse varer. Den handler om hvordan mennesker lever under kontroll, hvordan de tilpasser seg – og hvordan de til slutt reiser seg.
Derfor er DDR fortsatt viktig
Og viktigst av alt. Den viser at selv om en stat kan forsvinne, lever menneskers minner videre. Derfor må historien fortelles, ikke for å dømme – men for å forstå.
Den minner oss om at frihet, valg og ytring ikke er selvfølgelige.
Den viser hvordan frykt og overvåkning kan bli en del av hverdagen – uten at folk legger merke til det før det er for sent.
Den lærer oss at systemer kan falle – ikke med våpen – men med ord, lys og mot.
Den forklarer hvorfor det fortsatt finnes forskjeller mellom øst og vest i dag – politisk, sosialt og i hvordan folk tenker.
Denne siden er en del av
Huskerdu.no og Kallikratis.no
Vi husker det du glemmer.
- Norild AS
🏭 Norild – Oppstarten i Askim
Etter krigen startet ingeniør Rolf Moseby Askim Apparatfabrikk, der alt fra panelovner til vaskemaskiner og kjøledisker ble utviklet med nysgjerrighet og praktisk sans. Fra kjelleren på Høyendahl vokste Norild fram som en moderne industribedrift som leverte utstyr til butikker, kafeteriaer og gasskip over hele landet. Dette er historien om oppfinneren som formet norsk kjøleteknikk.
Les mer om Norild her
- Trøgstad Kirke
⛪Trøgstad kirke – Middelalder og bygdeliv
Trøgstad kirke ligger på Skjønhaug i Indre Østfold og er en av de eldste steinkirkene i området. Kirken ble reist på 1200-tallet og ligger langs den gamle pilegrimsleden mellom Borg og Nidaros. Inne finner du hvitkalkede murvegger, mørke benker, altertavle fra København og en døpefont fra middelalderen. Dette er fortsatt samlingssted ved bryllup, konfirmasjoner og høytider.
Les mer om Trøgstad kirke her
- West Berlin
🏙️West Berlin – byen bak muren
West Berlin var en fri by midt i DDR, omringet av Berlin Wall. Her får du en ryddig forklaring på hvordan byen ble en vestlig øy, fra luftbroen til murens fall. Gå langs sporene ved Berlin Wall Memorial, besøk Checkpoint Charlie og se Tempelhof på nært hold. Vi viser hvordan hverdagen fungerte med grenseposter, allierte styrker og et åpent kulturliv. En kort guide hjelper deg å forstå ruter, steder og hva du bør se først.
Les mer om West Berlin her
📌 Nøkkelord – DDR / Øst-Tyskland (Huskerdu.no)
🔹 Stedsnavn & regioner
Tyskland, Øst-Tyskland, West-Tyskland, DDR, BRD, Berlin, Øst-Berlin, Vest-Berlin, Brandenburg, Sachsen, Thüringen, Mecklenburg-Vorpommern, Sachsen-Anhalt, Leipzig, Dresden, Potsdam, Erfurt, Chemnitz, Rostock, Jena, Weimar, Halle, Magdeburg
🔹 Vanlige skrivefeil & alternative søk
Ddr, DDR, Østtyskland, Øst tyskland, Øst-tyskland, Osttyskland, Ost-Tyskland, Tysklad, Tysklend, Berlinmuren, Berlin muren, Østtysker, Vesttysker, Øst-Berlin, Vest Berlin
🔹 Historie, politikk & begreper
Berlinmuren, Murens fall, Stasi, MfS, Stasi-arkivet, Stasi-politi, SED, Volkspolizei, Sovjetisk okkupasjon, Den kalde krigen, Jernteppet, Varsava-pakten, Marshallhjelpen, planøkonomi, sosialisme, kommunisme i DDR, propaganda, sensur, Stasi-informant, overvåkning, Trabant, Intershop, Plattenbau, flukt fra DDR, grensevakt, Kontrollpost, Todesstreifen (dødsstripe), republikflucht, antifascistisk beskyttelsesmur (DDR sitt navn på muren)
🔹 Opplevelser & steder (for historie-turister)
Bernauer Strasse, Checkpoint Charlie, Berlin Wall Memorial, East Side Gallery, DDR Museum, Topographie des Terrors, Gedenkstätte Hohenschönhausen, Stasi Museum Normannenstraße, Gedenkstätte Bautzen, Haus der Geschichte, Alexanderplatz, Brandenburger Tor, Potsdamer Platz, Mauerpark, Tränenpalast (Palace of Tears), Karl-Marx-Allee
🔹 Hverdagsliv & kultur
Ampelmännchen, Ostalgie, Plattenbau, Trabant, Wartburg, VEB (folkets bedrift), FDJ (ungdomsorganisasjon), pioneruniform, Broiler (grillet kylling), Kaufhalle, Spreewaldagurker, Rotkäppchen Sekt, Sandmännchen, Ostmark, Interflug, GDR sport, DDR-skole, barnehage i DDR, kollektiv oppdragelse
🔹 Huskerdu-relaterte søk
Huskerdu DDR, Huskerdu Berlin, Huskerdu Tyskland, Huskerdu kald krig, Huskerdu murens fall, Huskerdu Øst-Vest, Huskerdu Stasi, Huskerdu historie DDR, Huskerdu lokalhistorie Europa, Huskerdu totalitære stater
🔹 Språk
Lang-Norwegian, Språk-Norsk,
🔹 Forfatter & Huskerdu-signaturer
✍️ Thore Johansen Huskerdu
✍️ Hilde Paulsen Huskerdu
Huskerdu.no – Kallikratis.no
Denne siden er en del av
Huskerdu.no og Kallikratis.no
Vi husker det du glemmer.


